ICT

GOOGLE REFERENCE SCHOOL

Wij zijn trots op ons label ‘Google Reference School’ waarmee we de erkenning hebben gekregen voor de positieve manier van het geven van “digitaal toekomstgericht” onderwijs. Met behulp van Chromebooks en Google Apps geven we invulling aan nieuwe vaardigheden en leren wij de kinderen samenwerken en delen in een online netwerk.

G Suite for Education wordt gebruikt op alle WSKO-scholen waarbij we het beheer in eigen hand hebben. Op iedere school is een gecertificeerde Google Educator ICT-coördinator werkzaam. Door de Google Apps te gebruiken, delen we meer en maken we meer gebruik van elkaars kwaliteiten.

Met ‘Digital Skills for kids’ hebben we een zelfsturend trainingsprogramma in huis, mede ontwikkeld door één van onze leerkrachten, met youtube-tutorials waarmee ze in hun eigen tempo Google Drive, Docs, Presentaties, Classroom en de zoekmachine leren gebruiken. Deze Google Skills worden ingezet in de groepen 5 t/m 8. 


Wilt u meer informatie, dan kunt u mailen naar:

beheer@wsko.eu

 

Onderstaande GOOGLE - APPS gebruiken wij op school!

ICT - vaardigheden

Met behulp van Digital Skills for kids heeft WSKO een unieke en leerkracht onafhankelijke methode in huis om kinderen te leren werken met de Google Apps. Zij leren via YouTube tutorials hoe ze de Apps kunnen gebruiken. Ze worden zo wegwijs gemaakt binnen Google Drive, Documenten, Presentaties en Zoeken. Ze leren online (samen)werken en praktische zaken als het opmaken van documenten en presentaties, zodat ze dit kunnen toepassen in de klas. Op De Regenboog wordt deze manier van werken ingezet vanaf groep 5. 

Mediawijsheid

Mediawijsheid is één van de 21e eeuwse vaardigheden. Leerlingen hebben dit nodig om actief, bewust en kritisch deel te nemen aan de moderne mediasamenleving. In de maand november doen de groepen 7 en 8 mee aan de Week van de Mediawijsheid. Ieder jaar staat er een thema centraal. Buiten deze week worden er in alle groepen losse lessen gegeven over Mediawijsheid. 

Programmeren

Op basisschool De Regenboog programmeren wij met de groepen 1 t/m 8. In de onderbouw groepen zullen deze activiteiten vooral "unplugged" zijn. Dat wil zeggen dat deze activiteiten geen gebruik maken van ICT en devices. Ze bieden introductie tot de begrippen behorende bij programmeren en in hogere leerjaren wordt dit verder uitgediept. 

Bij het programmeren komen allerlei vaardigheden aan de orde; creatief denken en handelen, probleem oplossend denken en handelen, ICT-basisvaardigheden, kritisch denken, mediawijsheid en het procesmatig (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat het mogelijk wordt om met computertechnologie het probleem op te lossen. 

Onderstaande foto's zijn materialen die gebruikt worden tijdens programmeeractiviteiten. 

De beebot wordt vooral ingezet bij de kleuters en groep 3 en 4. 

Het programma ScratchJR. wordt vooral ingezet in de groepen 4, 5 en 6. 

Het programma Scratch wordt vooral ingezet vanaf groep 6. 

De microbits worden vooral ingezet in de groepen 7 en 8.